Winkelopname compenseert faillissementen ruimschoots

leegstandpercentage-gemeentes-groeit

Door de vele winkelfaillissementen is het beschikbare aanbod van winkelruimte in kernwinkelgebieden medio 2016 opgelopen naar 210.150 m2, een groei op jaarbasis van 9 procent.

De opname lag de eerste jaarhelft echter hoger op 231.150 m2.

leegstandpercentage-gemeente-winkels-2016Dit blijkt uit het op 13 september gepubliceerde rapport Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2016 van Dynamis Makelaars, Vastgoedconsultants en Taxateurs. Het opnamevolume van 231.150 m2 betekent een stijging op jaarbasis van 66 procent. Hudson’s Bay Capital, die veel V&D-panden heeft gehuurd, heeft maar liefst 30 procent van het opnamevolume voor zijn rekening genomen. Ook het aantal huurtransacties is fors gegroeid.

Terwijl vorig jaar nog 496 transacties werden geregistreerd, lag het aantal transacties medio 2016 10,9 procent hoger op 550 transacties. Met name in de vier grote steden wordt het aanbod zeer snel weer opgenomen. Om die reden is in de vier grote steden het beschikbare winkelaanbod aanzienlijk gedaald met 15 procent tegen een stijging in de twintig andere onderzochte regio’s van 13 procent. De winkelleegstand in de vier grote steden loopt uiteen van 9,9 procent medio 2016 in Den Haag, 8,7 procent in Rotterdam, 7,5 procent in Utrecht en 4,9 procent in Amsterdam. De gemiddelde winkelstand in Nederland is 8,7 procent.

Ondanks het grote aantal faillissementen in het winkellandschap noemt Dynamis het bemoedigend dat er andere partijen zijn opgestaan, zoals Hudson’s Bay, Primark, Decathlon, Zara, Topshelf en verscheidene horecaconcepten. De Nederlandse winkelmarkt kent dan ook twee gezichten, waarbij enerzijds de faillissementen leiden tot langdurige leegstand in de winkelstraten en anderzijds merken met nieuwe, frisse concepten snel profiteren van de ruimte die ontstaat.

In gemeenten zoals Dordrecht, Assen, Heerlen en Almelo is vaker sprake van langdurige leegstand. Van de voormalige V&D-panden is in de grotere gemeenten (>150.000 inwoners) inmiddels voor 81 procent een nieuwe huurder heeft gevonden, tegenover 18 procent van de panden in de relatief kleinere gemeenten.

Dit betreft hoofdzakelijk gemeenten waar de bevolkingsontwikkeling op korte of middellange termijn een krimp toont en in gemeenten waar een winkelvoorraad is gebouwd voor de regionale behoefte. Door de opkomst van internetwinkels en de verbeterde bereikbaarheid van grotere steden hebben deze steden hun regionale karakter verloren. Hoewel de problemen worden onderkend, ontbreekt het vaak aan concrete plannen.

bron: www.vastgoedmarkt.nl