Toeristen goed voor Amsterdamse winkelmarkt
Toeristen hebben een aanhoudend grote invloed op het succes van de Amsterdamse winkelmarkt, concludeert Cushman & Wakefield in het rapport Amsterdam High Street Retail.
Met meer dan 18 miljoen toeristen uit binnen- en buitenland was Amsterdam ook in 2015 de grootste toeristische trekpleister van Nederland. De Amsterdamse winkelmarkt profiteert dan ook het meest van het stijgende aantal (binnenlandse) toeristen in de stad en van de economische groei in Nederland.
De stijgende toeristenaantallen vertalen zich nog niet in brede zin naar stijgende toeristenbestedingen op de Amsterdamse winkelmarkt. In het eerste kwartaal van 2016 daalden de totale bestedingen van toeristen in Amsterdam met 6 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015. Deze daling deed zich vooral voor onder Chinese en Russische toeristen in het luxe segment zoals high-end fashion en juwelen. Het effect van die daling was dan ook vooral merkbaar in de meest exclusieve winkelstraat, de P.C. Hooftstraat. Toeristenbestedingen in de Kalverstraat en omgeving bleven daarentegen solide. Dit komt door de combinatie van stijgende toeristenaantallen en een ruim winkelaanbod in het middensegment.
bron: Cushman & Wakefield