, ,

Dynamis: winkelopname met 17,3 procent omlaag

Dit blijkt uit de tweede editie van Sprekende Cijfers Retailmarkten 2015 van Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars

 

Dynamis Infografic Taxateur Zakelijk Vastgoed retailmarkt 2015

 

In totaal is begin juli in Nederland 191.800 vierkante meter winkelruimte beschikbaar voor de verhuur of verkoop. Vergeleken met een jaar eerder is het aanbod met 5,2 procent gestegen. Op jaarbasis daalde de opname met 17,3 procent.

 

Dit blijkt uit de tweede editie van Sprekende Cijfers Retailmarkten 2015 van Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars. Op 1 juli 2015 staan binnen de 24 onderzochte kernwinkelgebieden 761 winkelobjecten in aanbod. Hiervan ligt 14 procent in de vier grote steden.

Ondanks de positievere ontwikkeling van de economie lijken retailers nu pas de gevolgen van de crisis te voelen, schrijven de marktvorsers van Dynamis. Retailers met een fysieke winkel, in het bijzonder (kleine) zelfstandige ondernemers, ervaren steeds meer concurrentie van online webshops. Toch wordt de combinatie van zowel fysiek als online winkelen steeds belangrijker en brengt dit voor consumenten veel gemak met zich mee.

Het afgelopen jaar hebben diverse retailers te maken gehad met een faillissement, waaronder enkele grote ketens zoals Schoenenreus, Miss Etam/Promiss en Mexx. Ook de toekomst van de warenhuizen van V&D is onzeker en de komende tijd moet blijken of zij de negatieve tendens kunnen doorbreken. Mede hierdoor en door de toenemende leegstand en problematiek op de winkelmarkt is op jaarbasis een opnamedaling van 17,3 procent geregistreerd.

In het afgelopen jaar is 139.550 m2 winkelruimte verkocht of verhuurd. Opvallend is dat in tegenstelling tot de opnamedaling in vierkante meters het totaal aantal opnamen wel is gestegen, namelijk 496 winkeltransacties. Dit zijn 46 objecten meer dan een jaar geleden. Van het totaal aantal opgenomen winkelmeters betrof 74 procent het afgelopen jaar een nieuwe vestiging of uitbreiding. Bij 24 procent van de winkeltransacties in het afgelopen jaar gaat het om een opname in de vier grote steden.

De komende periode moet volgens Dynamis blijken wat de toekomst wordt van warenhuizen in Nederland. Onderscheidende warenhuizen met een luxe assortiment zoals de Bijenkorf of een sterk eigen merk zoals Hema hebben meer perspectief in de huidige markt. Warenhuizen zoals V&D zullen een sterke visie en strategie moeten formuleren om de negatieve cyclus te kunnen doorbreken.

Naast de locatie speelt ook de gebruiker een steeds grotere rol in de hoogte van de huurprijzen. Grotere filiaalbedrijven kunnen vaak een hogere huur per vierkante meter betalen dan de kleine winkeliers. Door de situatie rondom de huurverlagingen van V&D lijken meer grote winkelketens te beseffen dat zij met vastgoedeigenaren kunnen onderhandelen over de huurprijzen. De komende periode moet blijken of deze onderhandelingen daadwerkelijk gaan leiden tot huurverlagingen. Een goede samenwerking tussen vastgoedeigenaren en ondernemers is van belang voor het succes van de winkel en het winkelgebied, aldus Dynamis.

Bron: Vastgoedmarkt & Sprekende Cijfers Retailmarkten 2015