Dossier V&D: Jumbo zit AH op de hielen met overname La Place
Dossier V&D: Jumbo zit AH op de hielen met overname La Place
De op een na grootste supermarkt van Nederland is sinds dinsdag eigenaar van het op een na grootste restaurant van Nederland. De Jumbo Groep koopt de formule La Place over van het failliete V&D, inclusief het hoofdkantoor in Nieuwegein en 60 van de 250 restaurants. Vooralsnog zijn 1.500 banen gered, tot vreugde van de vakbonden.
De kans is bovendien groot dat ook een groot deel van de overige 190 restaurants wordt overgenomen, inclusief de 3.500 mensen die daar werken, zegt financieel topman van Jumbo Ton van Veen. ‘Dat zijn de La Place vestigingen die in de 62 V&D-panden zelf zitten, soms wel 4 of 5 filiaal. We kunnen nu alleen nog weinig zeggen over precieze aantallen, omdat het nog onduidelijk is hoe de doorstart eruit gaat zien.’ Van de zestig losse La Place-filialen zullen er 5 tot 10 te moeten sluiten na de overname. De buitenlandse filialen, in onder meer Duitsland en Indonesië, blijven open. Het is onbekend hoeveel geld er met de deal is gemoeid.
Jumbo nu nog grotere concurrent van AH
Met de overname van La Place kan Jumbo Groep een gelijkwaardiger concurrent van Albert Heijn (AH) worden. Het is waarschijnlijk dat Jumbo niet alleen de La Place-restaurants in de door te starten V&D-warenhuizen voortzet, maar er in de souterrains ook Jumbo-supermarkten opent.
De curatoren van de gefailleerde warenhuisketen V&D lieten gisteravond (26 januari) weten dat Jumbo Groep de La Place-formule heeft gekocht. Daaronder valt de hele organisatie, inclusief hoofdkantoor, inboedel en merk. In totaal exploiteert La Place 250 verkooppunten, waaronder 62 restaurants en tientallen andere La Place-formules in V&D-warenhuizen, 61 eigenstandige restaurants, zes restaurants in Duitsland, België, New York en op Bali en verkooppunten langs snelwegen, in attractieparken en in bedrijven als bedrijfsrestaurant.
Jumbo laat aan Vastgoedmarkt weten voorlopig alleen de La Place-restaurants en verkooppunten buiten de warenhuizen te zullen exploiteren. ‘Over de andere vestigingen kunnen we pas praten als er een oplossing is voor de V&D-warenhuizen. Jumbo is nog met de curatoren in gesprek over een mogelijke doorstart van de exploitatie van de La Place-vestigingen in deze warenhuizen’, aldus een woordvoerder. Welke formules in de door te starten V&D-warenhuizen komen, bepalen overigens niet de curatoren maar de vastgoedeigenaren.
Met de aankoop heeft Jumbo een groot belang bij een succesvolle doorstart van V&D. Niet alleen behaalt La Place daar het leeuwendeel van zijn omzet, het souterrain van de V&D-warenhuizen is een ideale locatie voor een Jumbo-supermarkt. Jumbo kan deze supermarkt verrijken met zijn concept Jumbo Foodmarkt. Bovendien kan Jumbo daar de La Place-producten verkopen, zoals de voormalige V&D-directie voor ogen stond. Mocht de nieuwe eigenaar in zee gaan met Jumbo, dan beschikt de supermarktketen in een klap over tientallen nieuwe vestigingen op binnenstedelijke toplocaties.
“Liever niet apart verkopen”
De curatoren van het failliete V&D hebben altijd gezegd La Place liever niet apart te willen verkopen, al was het maar omdat ongeveer een kwart van de totale omzet van V&D in de restaurants wordt verdiend. ‘Het mooiste is natuurlijk om een partij te vinden die alles wil – zowel food als non-food’, zegt woordvoerder Edwin van Wijk over die onvervulde ambitie. ‘Maar er zijn nu eenmaal niet veel partijen die beide kunnen. Dan ga je dus opzoek naar de next best thing: een hele goede partij vinden voor het voedselgedeelte – wat met Jumbo gelukt is – en een hele goede partij vinden voor het niet-voedselgedeelte. Voor V&D zelf dus. Daarover zijn we nu nog in gesprek met twee gespecialiseerde partijen.’
Hoewel Jumbo en La Place voortaan als twee hoofdzakelijk losse organisaties door het leven zullen gaan, met eigen directies en eigen plannen, delen beide bedrijven wel een duidelijke gemene deler, namelijk de ambitie om te groeien. En juist in die ambitie is La Place een merk dat Jumbo kan versterken, en Jumbo een merk dat La Place kan versterken, zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot.
‘Als reactie op het online winkelen verwachten consumenten tegenwoordig iets extra’s in fysieke winkels’, zegt Sloot. ‘Je kunt je voorstellen dat een mini-La Place in de grotere Jumbo’s – een plek dus waar je een kopje koffie kunt drinken en een appeltaartje kunt eten tijdens het boodschappen doen – precies aan die behoefte voldoet.’
Van supermarkt naar culinaire alleskunner
‘Wij merken meer en meer dat klanten een vollediger aanbod verwachten op het gebied van voedsel’, zegt ook Jumbo-directielid Colette Cloosterman-van Eerd. ‘Ze willen in dezelfde winkel waar ze ingrediënten kopen ook eten afhalen of zelfs consumeren. En juist op dat gebied was La Place jarenlang ons grote voorbeeld. Op het gebied van goede receptuur en van hun inzet op gezond en lekker eten. Dus nu La Place te koop kwam, zagen wij dat als ideale kans om versneld onze eigen ambities waar te maken.’
Bronnen:
www. volkskrant.nl & Analyses van Vastgoedmarkt
Middelgrote gemeenten creëer een compactere winkelstad
De Nederlandse retailmarkt staat ondanks een afname in het aantal faillissementen en een dalende trend in de leegstand nog steeds onder druk. Vooral de middelgrote gemeenten kampen met een te groot winkelaanbod door het veranderende vestigingsbeleid van retailers. Tijd om harde keuzes te maken, zegt Dynamis in hun nieuwste onderzoeksrapport Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2017 dat vandaag […]
Topshelf lijft meer leegstaande V&D-panden in
Topshelf heeft de voormalige V&D-panden in Groningen en Nijmegen gehuurd. Eerder opende de sportkleding- en modewinkelketen al een nieuwe megastore met een ruimer assortiment in het oude V&D-pand in Arnhem. Het bedrijf heeft nog vier V&D-panden op het oog. Dat zegt een woordvoerster van Topshelf. Het bedrijf wil uiteindelijk twaalf warenhuizen hebben, verspreid over het […]
Investeringen in V&D vastgoed verdienen zich terug
De investeringen die vastgoedeigenaren in hun voormalige V&D-panden moeten doen, zullen zich dubbel en dwars terugverdienen. De komst van Hudson’s Bay leidt tot zekere huurinkomsten, hogere vastgoedwaarden en gezondere winkelgebieden. Dat zegt Jeroen Lokerse, managing partner van Cushman & Wakefield, in reactie op het besluit van het Canadese Hudson’s Bay Capital (HBC) zich met minstens twintig […]
Wat deed de V&D doen omvallen?
In het “OPENBAAR VERSLAG EX ARTIKEL 73A FAILLISSEMENTSWET TEVENS VERSLAG OVER DE PERIODE SURSEANCE VAN BETALING EX ARTIKEL 227 FAILLISSEMENTSWET D.D. 9 MAART” 2016 waren een aantal interessanten zaken te ontdekken. Er waren volgens de curatoren van V&D (Blix en Höcker advocaten) een drietal ‘incidenten’ aan te wijzen waardoor V&D op 22 december vorig jaar […]
Verlaging parkeertarieven tegen winkelleegstand
De winkelleegstand liep in de afgelopen jaren op tot een recordhoogte van 7,4 procent. In sommige gemeenten is de winkelleegstand zelfs meer dan 20 procent. Door de huidige faillissementen en bedrijfssluitingen loopt dit aandeel nog verder op. Detailhandel Nederland trekt daarom aan de bel. De winkeliers roepen gemeenten op in actie te komen door het […]
UPDATE: Doorstart V&D definitief mislukt
De directie van Taxateur Zakelijk Vastgoed heeft uit betrouwbare bron vernomen dat de onderhandelingen met Cool Investments zijn vastgelopen en er géén doorstart komt van de V&D. De doorstart van warenhuisketen V&D is mislukt. Coolinvestments van Roland Kahn zal niet een deel van de vestigingen overnemen. Dat laat Coolinvestments dinsdag weten. “Ons team heeft de […]
Hudson’s Bay wil zestig warenhuizen in Nederland
Hudson’s Bay is vastbesloten om in Nederland circa zestig warenhuizen openen, of het Canadese bedrijf nu de panden van het failliete V&D kan kopen of niet. Dat zeggen bronnen dichtbij de onderhandelingen. Het bedrijf heeft al een akkoord met een deel van de eigenaren van V&D-panden, maar ook met eigenaren van andere panden. Daarin wil […]
Niet alleen Cool Investments in race voor overname
Vastgoedeigenaren doen ook Hudson’s Bay huurvoorstel. De hoop van de V&D-curatoren op een snelle doorstart met Roland Kahn is vervlogen. De verhuurders van de 62 V&D-warenhuizen hebben huurvoorstellen gedaan aan beide kandidaat-kopers Hudson’s Bay en Cool Investments. Dat blijkt uit een mededeling van de verhuurders bij monde van Cushman & Wakefield. De curatoren hadden Hudson’s […]
Dossier V&D: Jumbo zit AH op de hielen met overname La Place
Dossier V&D: Jumbo zit AH op de hielen met overname La Place De op een na grootste supermarkt van Nederland is sinds dinsdag eigenaar van het op een na grootste restaurant van Nederland. De Jumbo Groep koopt de formule La Place over van het failliete V&D, inclusief het hoofdkantoor in Nieuwegein en 60 van de […]
Vervolg nieuws V&D: Curatoren beslissen snel
Uiterlijk half februari is bekend welke partij(en) V&D en La Place overnemen. Eind deze week selecteren de curatoren de beste bieders. De hoogste opbrengst heeft prioriteit. Dat zegt woordvoerder Edwin van Wijk namens curatoren Kees van de Meent en Hanneke De Coninck-Smolders van Blix Advocaten. Op 17 januari hebben volgens hem ‘meer dan vijf’ partijen […]
Hudson’s Bay en Signa willen V&D-vastgoed
Het Canadese retailconcern Hudson’s Bay aast op het vastgoed waarin V&D nog is gehuisvest. Ook de Oostenrijkse vastgoedonderneming Signa heeft interesse. De Telegraaf meldt dat Hudson’s Bay daartoe de Londense de vastgoedeigenaren ‘s avonds 8 januari bijeenkomen om de interesse van Hudson’s Bay en andere gegadigden te bespreken. Vastgoedmarkt heeft echter vernomen dat deze bijeenkomst […]
Dossier V&D: Grote verhuurders blijven hopen doorstart V&D
De grote verhuurders van V&D winkelpanden beloven zich bij een doorstart van het failliete warenhuis constructief op te stellen. Tegelijk zijn ASR Vastgoed en Syntrus Achmea al in gesprek met buitenlandse retailpartijen voor als dat niet lukt. ,,Wij hopen dat een ondernemende investeerder zich meldt, die een groot deel van de V&D’s en La Place-restaurants […]
Akkoord over permanente huurverlaging V&D-panden
V&D gaat jaarlijks structureel ongeveer 22 miljoen euro minder huur betalen en overtollige winkelmeters afstoten. Met ruim driekwart van de verhuurders heeft V&D daarover definitieve overeenstemming bereikt. Het percentage beleggers dat de deal onderschrijft zal nog oplopen tot 90 procent, zegt Edwin van Dijk, woordvoerder van V&D. ‘De permanente huurkorting komt daarmee uit op een […]
Dynamis: winkelopname met 17,3 procent omlaag
Dit blijkt uit de tweede editie van Sprekende Cijfers Retailmarkten 2015 van Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars In totaal is begin juli in Nederland 191.800 vierkante meter winkelruimte beschikbaar voor de verhuur of verkoop. Vergeleken met een jaar eerder is het aanbod met 5,2 procent gestegen. Op jaarbasis daalde de opname met 17,3 procent. […]